Sociaal ondernemen doe je zo

Tomingroep is een ondernemer waar relatief veel mensen met een arbeidsbeperking werken. Mensen die volwaardig kunnen meewerken in goed ingerichte bedrijfsprocessen. Om onze klanten dezelfde kwaliteit te bieden als branchegenoten en ook de medewerkers met een grote afstand tot de arbeidsmarkt actief te betrekken, kijken we continu kritisch naar onze bedrijfsprocessen. 

De vraag ‘Wat kunnen we morgen beter doen dan vandaag?’, staat daarbij centraal. Het leuke is dat alle medewerkers een even belangrijke rol hebben in het proces. Want wie weet er nou beter hoe je efficiënter kunt assembleren, dan de assembleerder zelf?

Vier uitdagingen waar sociale werkbedrijven voor staan:

  1. Schaarste op de arbeidsmarkt waardoor met name mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt instromen en het een uitdaging is om een gezonde werkbalans te vinden.
  2. Teruglopende subsidie terwijl medewerkers die geen loonwaarde van 100% hebben, wel 100% loon verdienen.
  3. De wensen en eisen van de klant die gebaseerd zijn op de kwaliteit, levertijden en betrouwbaarheid van flexibele en innovatieve leveranciers. 
  4. Het bieden van flexibiliteit met een grote diversiteit aan medewerkers waarvan de mogelijkheden en beperkingen onderling sterk verschillen.


Wij hebben de oplossingen gevonden en de positie van sociaal werkbedrijf inmiddels ver achter ons gelaten. Die kennis delen wij graag! Want hoe inclusiever ondernemers zijn, hoe minder mensen er langs de zijlijn staan en daar is het ons om te doen.

Hoe je in 6 stappen ontwikkelt naar een sociale ondernemer: 

  1. Beleid op een A3, een helder verhaal met heldere doelstellingen.
  2. Borging in de organisatiestructuur, een model waarin iedere medewerker wordt gestimuleerd om een bijdrage leveren.
  3. Transitie in cultuur, medewerkers stimuleren open te staan voor veranderende processen en een actieve rol daarin aan te nemen.
  4. Implementatie, met behulp van positieve coaching medewerkers de voordelen van nieuwe processen doen inzien.
  5. Automatiseren, bij het implementeren van nieuwe processen gaat het immers om vooruitgang.
  6. Kwaliteit als onderdeel van het proces. 


Download onze whitepaper 'Transitie van sociaal werkbedrijf naar sociale ondernemer'. En wilt u wel eens in het echt zien dat sociaal ondernemen werkt? Maak dan via ons secretariaat een afspraak voor een rondleiding.